Mange forhold omkring bugten samt det lovgivningsmæssige er ændret!

Energistyrelsen sagsbehandlingslogik for projektet synes at være, at der skal laves små forbedringer, de steder hvor der tidligere er rejst tvivl eller andet, omkring specifikke punkter i den tidligere Miljøkonsekvensrapport (2018). Dette har så ført til senest fremlagte Miljøkonsekvensrapport 2024.

Kvalitetssikringen af denne har tydeligvis ikke omfattet besøg i området… så havde man eksempelvis nok bemærket at de mange radiomaster på Reersø fuldstændigt er nedtaget (for en del år siden) og at det angivne antal vindmøller omkring bugten er langt fra det korrekte.

Denne sagsbehandlingslogik lider naturligvis skibbrud derved at mange forhold omkring bugten men også lovgivningsmæssigt har ændret sig siden forrige Miljøredegørelse (2015- 2018)! Her nogle eksempler:

  • I løbet af året 2018 er der i bugten som allerede omtalt foretaget en klapning/dumpning af i alt 925.000 m3 havneslam i området. Dette svarer til mere end 30.000 lastbillæs med hver 40 ton! Mængden svarer i runde tal til hvad der forventes fjernet i forbindelse med det gigantiske oprydningsarbejde efter Nordic Waste jordskredene. Dette havneslam har udfordret og forringet miljøtilstanden for bugten. Det har haft indflydelse på blåmuslingforekomsterne og forringet dykændernes, herunder bl.a. edderfuglenes, fødemuligheder.
  • Der er implementeret skrappere krav mod forringelse af vandkvalitet – også det kystnært vand – i forbindelse med vandrammedirektiv og tilhørende bekendtgørelser. Disse gælder som nævnt netop også det helt kystnære vand.
  • Bugten har ikke længere ”God økologisk tilstand” som den (igen) skal opnå om få år iht, Vandrammedirektivet. Et anlægsarbejde som det ansøgte er uforeneligt med at opnå Vandrammedirektivets krav.
  • Naturpark Åmosen – et Natura 2000 område – omfatter områder helt ud til og med områder ved Bjerge Sydstrand, Ornum samt arealer af Reersø, alle områder der grænser ud til Jammerland Bugt. Dette er nu vist med tydelig skiltning i nævnte områder. Naturparken er udbygget og har fået etableret ekstra adgangsveje, der netop skal vise de karakteristiske landskaber denne indeholder eller giver udsigt til. Det visuelle indtryk af de gigantiske havvindmøller vil indiskutabelt forstyrre dette væsentlige element for Naturparken. Parkens nærhed og inklusion af dele af det kystnære miljø mod Bugten vil blive forstyrret i forbindelse med anlægsarbejde og have betydning, mht. føde og opholdsområde, for en række af de dyrearter Naturparken forsøger at beskytte.
  • Mange omkringliggende områder omkring bugten på både Sjælland og Fyn er udpeget som karakteristiske og/eller sårbare landskaber. Røsnæs er senest tilligemed udpeget som national Naturkanon blandt andet grundet det karakteristiske landskab samt netop udsigten herfra. I 2024 har Miljøstyrelsen direkte gjort indsigelse mod et større anlæg på Røsnæs netop med begrundelse i at et sådant anlæg ”…vil være særdeles problematisk, da det ikke kan ske uden at tilsidesætte landskabernes særlige karakter og særlige visuelle oplevelsesmuligheder…”. Den visuelle påvirkning fra det foreslåede havvindmølleprojekt i Bugten er ubestridt meget stor (visse steder ”dominerende”). Samme forhold som Miljøstyrelsen gør tydelig opmærksom på (for andet anlæg) gør sig derfor de facto også gældende for det meget store tekniske anlæg som Havvindmølleparken er, og med den visuelle påvirkning den iht. Miljøkonsekvens-rapporten vil have for de mange udpegede landskaber i og omkring bugten inklusive Asnæs/Røsnæs.
  • De dyr som nyder særlig beskyttelse som marsvin og edderfugl har begge de seneste år vist markant tilbagegang ved seneste officielle tællinger. Dette betyder at beskyttelsen af disse netop nu er endnu mere vigtig og at forsigtighedsprincippet i den grad bør iagttages, når de nødvendige skøn udøves.
  • Der er helt nye retningslinjer for, hvorledes flagermus skal optælles i forbindelse med vindmølleparker.

Disse forhold afspejles bestemt ikke i den senest fremlagte Miljøkonsekvens-rapport.

Læg dertil at projektansøgningen er lavet under en nu lukket ordning og at projektet er konkurrenceforvridende, idet projektmager ikke skal betale arealleje til fælleskassen (statskassen), som andre nye projekter naturligvis skal. Projektets kun 240 megawatt er i lyset af det nyeste statslige havvindmølleudbud på op mod 10.000 megawatt (10 GW) størrelsesmæssigt helt overflødigt.

Dets placering sker i en bugt med sårbare og beskyttede landskaber omkring sig, et forhold projektmager er klar over, men henholder sig til at lovens bogstav ikke omtaler tekniske anlæg opstillet til vands. Og de visuelle gener vil med den pågældende placering særligt berøre nogle af de tættest befolkede landdistrikter og mest anvende rekreative områder.

Endelig: Miljøredegørelse skulle have været afleveret i 2015! Materialet projektmager nu i 2024 (9 år senere!) har fremlagt giver ingenlunde sikkerhed for at der ikke skulle være væsentlig negativ indflydelse på miljøet jf. indsigelser fra tyske NABU, skarp indsigelse den danske Miljøstyrelse, Danmarks Naturfredningsforening, svenske Ornitologer (Birdlife.se) og DOF Vestsjælland.

Nu må foden sættes ned og projektet – som i øvrigt er et helt andet end det oprindeligt ansøgte – afvises!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.