Er vi vidne til en proforma skinproces?

Når der overvejes større anlægsarbejder, med mulig grænseoverskridende miljømæssig indflydelse, skal mulige berørte omkringliggende lande høres. Dette er sat i system og sker under en såkaldt Espoo-høringsproces. Hvert land har en myndighed der er Espoo-koordinator (Espoo Point of Contact), der udsender materiale til de aktuelle landes tilsvarende Point of Contact og modtager høringssvar.

Havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt har en sådan mulig grænseoverskridende miljømæssig indflydelse, f.eks. er ca.  30 % af Vesteuropas (trækkende) edderfugle på et tidspunkt optalt her af projektets rådgiver.

En sådan Espoo-høring blev så også iværksat i forbindelse med den senest fremlagte udformning af havvindmølleprojektet og det tilhørende udarbejdede materiale. Denne Espoo-høring af blandt andre Tyskland, Sverige og Finland foregik tæt på sommerferieperioden 2024 og med meget kort svarfrist hvad også flere af de adspurgte lande protesterede mod.

I Danmark er det Miljøstyrelsen der er Espoo Point of Contact og praktisk har stået for dette.

Der er begæret aktindsigt i denne høringsaktivitet og det modtagne materiale (3281 sider) er bestemt ikke fornøjelig læsning hverken for miljøet eller med proces- og demokratiske briller!

Miljøstyrelsen har forståeligt nok været i tæt dialog med Energistyrelsen og i ”kulissen” har projektmager European Energy A/S presset på for hurtig gennemførelse samt tydeligvis udtrykt irritation ifald det hele efter deres mening ikke gik hurtigt nok.

Forløbet har været noget tumultarisk med hensyn til høringsfrist/periode, bortkommen korrespondance, hvilket materiale der skal fremlægges samt på hvilke sprog. Tyskerne er ganske vrede over dette og skriver 13. september 2024 blandt andet følgende ” There seems to be greater communication and transparency problems…

Det proces- og demokratisk stærkt kritisable er, at de danske myndigheder åbenbart ser denne høring som et rent formalia, der blot skal være foretaget og slet ikke afventer indholdet i de høringssvar, der måtte indkomme til svarfristen primo oktober 2024.

Dette ses lysende klart i Miljøstyrelsens kontakt med Energistyrelsen. Her skriver Espoo Point of Contact nøglepersoner i Miljøstyrelsen – inden høringssvarene er indløbet – ” Når tilladelsen offentliggøres i Danmark…”! Dette skrives eksempelvis den 11. september 2024.

Denne forudindtagethed hvor man skriver ”Når tilladelsen…” fremfor ”Hvis tilladelsen…” kortslutter fuldstændig meningen med høringen som jo netop er at afdække, om der måtte være væsentlige miljømæssige forhold, der gør at projektet er uacceptabelt og anlægstilladelse derfor ikke kan gives!

Der indkom Espoo-høringssvar fra både Tyskland, Sverige og Finland. De tyske høringssvar er meget grundige, man har f.eks.  genberegnet en række af de fremlagte data og kommer til helt andre resultater og konklusioner end projektmager. Tyske NABU fremsender faktisk flere høringssvar, hvor der i det sidste fremlægges en række meget relevante måledata fra syv målestationer i Østersøen ved den Nordtyske kyst. Altså lige syd for Storebælt. Målingerne dækker perioden 2016 – 2022 dvs. væsentligt længere end de ellers anvendte 2-årige undersøgelsesperioder vedr. flagermus. Ved Jammerland bugt har projektmager kun anvendt en 1-årig måleperiode.

Disse meget omfattende data vælger Energistyrelsen dog på besynderlig vis at se bort fra i det de anfører ”… at disse data ikke er offentligt tilgængelige” hvorefter de så selv fortsætter ” Der en generel mangel på viden om havvindmøllers påvirkninger af flagermus”. Herefter henviser de til ét studie fra 2024 foretaget på Kriegers Flak og skriver videre at de nu har ”… igangsat flere studier der inden for de kommende år vil bidrage med et væsentligt forbedret datagrundlag…”.

Altså afviser Energistyrelsen NABUs allerede eksisterende store 8-årige datagrundlag for samspillet mellem kystnære havvindmølleparker og flagermus til fordel for ét nuværende studie og flere ’fremtidige’.

I korrespondancen mellem Miljøstyrelsen og Energistyrelsen kan man i en skrivelse fra 21. oktober 2024 læse følgende ”… Vi mener også at processen kan afsluttes med jeres svar og har derfor ikke givet NABU tid til at sende et svar…”. Ej heller dette tyder altså på et oprigtigt ønske om at få belyst de forhold om grænseoverskridende miljøkonsekvenser som Espoo-aftalen faktisk er sat i verden for at varetage!

Den foretagne Espoo-høring er tumultarisk og uskøn og lever på centrale punkter ikke op til det man kan læse om Espoo-høringer på Miljøstyrelsens egen hjemmeside. Miljøstyrelsen bruger eksempelvis følgende som begrundelse for at nedsætte høringstidenHowever, it has not been possible to stretch the period until week 35/36 as requested, since the timeframe for the project has already been pushed considerably…”.  (skrivelse af 20. juni 2024 fra Espoo-sekretariatet i Miljøstyrelsen). Så man finder det rimeligt at indskrænke høringsperioden for at tilfredsstille projektmager… eller sig selv /Energistyrelsen? Dette lyder absolut som en proforma-høring som man egentlig blot ser som en irriterende forhindring.

Også Finland kommer med klare indvendinger på miljøområdet. Og fra Sverige udtrykkes indsigelse på baggrund af kritisk fortrængning af beskyttede og truede fugle fra et meget væsentligt opfedningsområde for disse trækfugle.

I kommende indlæg vil blive redegjort for de væsentlige miljømæssige indvendinger vores nabolande har i forbindelse med projektet.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.